Selasa, September 29, 2009

"KORANG SEBAT AJER BUAH RAMBUTAN PAK MAIL TU!"

kata mamat kepada abu. <--sambungan drp tajuk entry..

hehe.. sebnanyer nk tulis pasal isu kartika.. dah alang2 papa ibad minta penjelasan yg berkenaan, maka termenari lah jari ini buat ke sekian kalinyer... (tiru papa ibad: when the finger dance! huhuhuhu)

Sejak beberapa bulan yang lalu, isu hukuman sebat ke atas peminum arak di khalayak ramai telah menimbulkan kekecohan baik di media massa dan media cetak (aper beza media massa & cetak ar?).

Pesalah yang merupakan bekas model, Kartika Sari Dewi Shukarno yang merupakan warganegara Malaysia (sama macam Hendy Putra classmate aku kat SMAI tu la, nama jer indon tp warganegara yg lebih malaysia dr malaysian, kan hendy?).

LATAR BELAKANG
Kartika didapati bersalah apabila ditangkap di sebuah resort di Cherating dalam keadaan memegang minuman keras. Pada masa penangkapan, terdapat 5 individu yang beada di tempat terbabit. 2 orang berada jauh sedikit daripada meja, dan 3 orang (termasuk Kartika) berada di meja dan meminum minuman keras.

2 individu tersebut negatif ujian alkohol, manakala Kartika dan 2 lagi rakannya yang duduk di meja adalah positif, namun 2 orang rakannya tidak disebat kerana mereka berdua telah membuat rayuan agar tidak dikenakan sebatan dan hanya membayar denda.

Kartika kemudiannya dijatuhi hukuman sebatan oleh Hakim Syarie Datuk Abdul Rahman Yunos (thanx Hendy sebab betulkan).

ISU SEBATAN
Sebenarnya, Kartika bukanlah individu di Malaysia pertama yang dijatuhi hukuman sebatan kerana minum arak. Pernah beberapa kali hukuman yang seumpamanya dijatuhkan ke atas peminum-peminum arak sebelumnya, namun mereka diberi pilihan sama ada untuk menerima hukuman sebatan atau membuat rayuan untuk terlepas hukuman sebatan dan hanya didenda sebanyak RM5000 sahaja <--sori la kalo ada fakta yang salah di mana-mana, yer..

Sebatan menurut syarak adalah tidak kejam dan bertujuan untuk mendidik dan menimbulkan keinsafan oleh pesalah dan masyarakat. Pun begitu, pelaksanaan hukuman sebat syariah masih belum pernah dijalankan lantaran pesalah cenderung untuk membuat rayuan dan terlepas hukuman tersebut (plus, dorg ni byk duit nk byr denda yg x seberapa tu)..

Bagaimanapun, Kartika sanggup menerima hukuman sebat kerana insaf dan tidak mahu mengulangi lagi kesilapannya yang lalu. Sekadar memetik kata-katanya dari akhbar, beliau ada menyatakan bahawa sekiranya tidak ditangkap dan disebat, beliau mungkin masih bergelumang dengan dosa dan tidak akan berubah.

PGSM pula, dalam isu ini menyanggah kata-kata Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein kerana mengeluarkan kenyataan negara tidak mempunyai jurusebat syariah. Justifikasi mereka: hukuman tersebut pernah dijalankan di kelantan beberapa tahun dahulu. Tambahnya lagi, tidak mungkin Mahkamah Syariah negeri Pahang menjatuhkan hukuman tanpa mengetahui wujudnya jurusebat terlebih dahulu?

ABIM pula, mengatakan bahawa kekeliruan masyarakat dan tiada pemahaman menjadikan isu ini polemik. Bahkan ada juga pemimpin-pemimpin tinggi negara yang menggesa Kartika untuk membuat rayuan terhadap hukumannya itu. Mungkin pemimpin tinggi itu tidak faham 100% pelaksanaan hukuman ini yang menyebabkan mereka bersungguh menggesa Kartika untuk merayu? (atau, mereka pon minum? erk? lariiiiiiiiiixxxxxxxxxxxxxxxx) Atau, mereka tidak mahu memberi ruang untuk hukuman syariah "menapak" lebih jauh dalam sistem perundangan negara? (entah laa...)

PROSEDUR & SPESIFIKASI SEBATAN
1. Panjang rotan tidak lebih 1.22 meter , tebal tidak lebih 1.25 sm
2. Jika pesalah hamil, hukuman dilaksanakan selepas 2 bulan melahirkan anak.
3. Sebatan tidak boleh kena muka, kepala, perut, dada atau bahagian sulit.
4. Pesalah lelaki disebat berdiri manakala perempuan dalam keadaan duduk.
5. Sebatan dengan kekuatan sederhana.
6. Tukang sebat tanpa mengangkat tangannya melebihi kepala/merapatkan siku ke tubuh seolah-olah menyepit buku di ketiak dan tidak jatuh).
7. Tidak melukakan kulit pesalah.
8.Pesalah memakain pakaian yang menutup aurat dan tidak tebal.

Ini adalah caranya sebatan ke atas pesalah wanita. Dengan berpakaian menutup aurat, rotan yang kecil dan tidak boleh mengangkat rotan melepasi kepala perotan, dan jika mengandung ditangguhkan terlebih dahulu. Bukankah ia sungguh ringan berbanding sebatan sivil yang dirotan tanpa pakaian dan rotannya sangat tebal. Sebat didalam Islam tidak melukakan tetapi memberi pengajaran. Dan dibuat di khalayak ramai supaya dapat memberikan pengajaran kepada orang lain.


PENDAPAT
Namun, bagi penulis, di sebalik hiruk-pikuk isu sebat Kartika ini, penulis memuji sikap Kartika yang insaf dan rela bertanggungjawab atas kesalahan sendiri. Sikap seperti inilah yang harus dipraktikkan oleh kita umat Islam masa kini.

Setiap daripada kita tidak lepas daripada melakukan kesalahan, tetapi, sebaik-baik orang yang membuat salah itu ialah orang yang bertaubat...

(kredit utk blogger ni pasal info2 sebat menyebat ni yer!)
http://inspirasihana.blogspot.com/2009/08/beza-sebat-syariah-dan-sebat-sivil-info.html

Sabtu, September 26, 2009

AKU, KAWAN2, ISU KARTIKA, & MEMBER KAHWIN

SATU:
"!!!!!!!!!!!!!!!!!" <--ni ialah perasaan best giler dapat jumper member2 hingga x dapat diterjemahkan dgn kata2! (kalo paham translate la yer!, hehehe). ada antara member2 aku yg dah 6 tahun x jumpa.. windu siottttttt! korang semer ntah lari ke mana slamer ni ar? nasib baik tahun nih dapat jumper korang!

mula2 ari khamis tu azrol (wei, nama aku azrul la!) (azrol tu azrol hakimi, silap. sori azrul! hehe!) dorg dtg umah aku, beraya.. pastu dgn x plan haper2 terus terjah umah memember g rayer (x kesah dah sbb time rayer la kite bley terjah umah org sesuker hati mak bapak kita kan?).. kami g umah ustazah pesah - x ada! ustazah pon g raya la tu! pastu g umah habib - lega dia ada! raya umah dia jap, mkn2 kuey & gerak g umah ckgu nurul (habib guide).. sampai, ckgu nurul plak blk kampong, cheisss, no tepon dia xder, tu yg problem, kalo x bley call awal..

pastu, kami terjah umah ustzh rubiah - ada! best dpt jumpa, tp kami bgtau ustzh, esok kami dtg lg ramai2! ptg tu dh kul 7, saja2 dtg nk usha ustazah ada ke x.. sori ye ustzh.. pastu, mlm lepas solat maghrib g umah asyrafuddin.. (asyraf kat UIA kuantan skang - buat community health) sembang2 jap, pastu g ecm (east coast mall), bli hadiah pendi kat kwn2 yg nak kawen.. bli set teh.. 2 set!

DUA:
jam 0800, hendy dah janji ngn kengkawan nk kumpul kat umah azrul.. penat tunggu, dorg pun jalan dlu ke umah aku. azrul naik ngn shahmi TUDM.. shahmi ni dah lama aku x jumpa - 6 tahun! dpt jumpa balik aku tgk shahmi dah lain.. perangai mcm dlu jugak tp dlm ati aku nampak dia nih dh jadi mesin pembunuh (yg islamik) - bagos mie, bagossssss! tabik tuan! (fiy: shahmi ni Kapten d TLDM) kapal2 di lumut tu sumer dia yg jaga, kalo rosak enjin team dia yg akn handle - perghhhh salute ah! (aku enjin keta pon x tahu haper! haha)..

tunggu punya tunggu, hendy n duang sampai kul 9 lebih.. ceh, janji melayu! walopon hendy ialah indon - "tp, aku lebih malaysian dr malaysian" (Hendy, 2009).. tp, ye la, duang ader kerja sket, terpaksa tlg famly, lewat sbb tu dimaafkan yer! hehehe.. jap lg, fadhu n apis suleiman sampai.. apes pon dh 6 taun x jumpa! dh ngajo dh dia! fadhu plak skang jdk guru ganti d SM Bandar Tun Razak - ostat tuh! (fiy: duang n hendy still kat UIA kuantan)

beraye la kejap dorg kat umah aku, pastu kami konvoi ke umah ustzh siti hawa.. sihat lg dia, jaga cucu! ptg2 dia g ngaja ngaji kat masjid, ajar mak2 datin agama - bagosss2! lepas tu kami g umah shahmi.. umah shahmi kat blakang restoran zaman (pasni nk tanda umah2 yg dh pegi kat dlm google earth la).. pastu, raya d umah atok shahmi (bekas askar - yg paksa shahmi masuk askar).. lepas tu, g smayang jumaat kat jaya gading..

habes smayang, kami g umah syaukat, hajat nk g umah rosa dia x blk dr kampong lg la pulak.. kat umah syaukat jumpa abg latip (SMAI 2000).. umah syaukat d jalan bahagia dekat dgn skolah.. habis, kami g umah mudir (haha).. jumpa mudir yg dok rehat2.. dia buat lawak! "dulu dia x lawak mcm ni masa kat skolah, dia pendam kot!" (Syed Amar, 2009).. kah kah kah! hendy plak malu2 kucin time nampak widatul hannan.. time kitorg usik2 hendy, mudir mcm dpt detect jer! heh heh heh...

abes tu, kami g panching.. hajat serbu umah faizal n aizad.. call2, aizad xder kt umah, chiss, x dpt jumpa! aku nk sgt jumpa aizad, aku dgr2 dia dh gemok! aku nk picit2 dia jadik kecik cm dulu balik! siap ko aizad! heheheh... g umah faizal, makan2.. cian faizal, kul 1 dh siap masak! hehe, kami sampai kul 5! solat asar kt umah faizal.. pastu gerak..

kami menuju ke umah abie.. "nu-ur a-a-bi-da-tul a-a-ti-i-qoh! kat rumah panggil apa?" tanya ustaz syukri kpd abie.. jawab abie: "kak ngah!" habis berderai gelak kami 1 dewan masa kat SMAI dulu.. nama panjang, panggil kak ngah.. hehe.. abie masih mcm dulu lg, dia baru abes USIM.. umah dia d taman tas..

pastu, kami serbu umah ustazah rubiah plak.. sembang lawak2 ngan ustazah.. siap dia wat lawak time shahmi tanya ustazah buat apa skarang? "tgh duduk la" jawab dia.. kah kah kah.. pastu, 2 3 kali shahmi tanya pasal kereta nostalgia ustazah kat luar, dia kata: "kenape? awak nak beli ker?" hihihihi, lawak2!

kami solat maghrib kat masjid permatang badak, lalu dgn slamber nyer menerjah umah ustazah pesah (lepas call dia & tersilap jln siap).. dia sihat lg, jd ejen HPA, & lg 5 tahun nk ngaja d SMAI.. ustazah nmpk mcm x brubah.. muka nmpak muda ajer.. katanya, geng2 SMAI 2000 ada dtg - azrul hadi (pentochure syaukat & amin), muhazam (memi, dh jd imam masjid lipis), & ??? (qari SMAI 2000 dlu).. seronok ustazah kami g umah dia..

last skali, kami g umah fadhu.. jumpa ayah dia. ayah dia hakim syarie mahkamah syariah kuantan, Datuk Abdul Rahman - dia la yg jatuhkan hukuman sebat ke Kartika tu.. so, kami pon amek peluang tanya mcm2 pasal kes tu (alang2 hakim tu sendiri dh ada depan mata).. seronok datuk tu jelaskan kat kami mcm2.. prosedur.. pihak yg terlibat.. proses perbicaraan.. katanya, CNN pon ada dtg pejabat dia, tuduh kita ni BARBARIC MUSLIM sbb sebat2 org minum arak.. lepas datuk jelaskan n tunjuk dokumen pelaksanaan (versi BI) kpd wakil CNN baru la dorg paham n senyap - tp ntah la dorg nk buat laporan betul ke x dlm tv).. datuk kata, sebat syariah bertujuan utk mendidik, tgn xleh angkat tinggi, siku rapat ke sisi tubuh seolah2 sepit buku, buku tu x jatuh! sebat la 6 kali.. x sebat 40 kali sbb kerajaan negeri benarkan 6 kali jer.. objektif sebat tercapai sbb pesalah insaf & terdidik.. aku salute la kartika nih.. ramai2 la kita doakan dia jd muslimah yg lebih baik lepas nie, kan?

abes, balik.. esok ada program yg best lg.. arini abes g 11 buah rumah.. (hah!?)

TIGA:
kul 0800, aku n shahmi g SMAI.. tgk2 skolah yg dirindui banget! g jalan2 TC jap.. g tepi laut, lama dh x g TC.. pastu bru g umah apis suleiman.. ada open house.. kami kumpul d situ ramai2, bru gerak ke kenduri umah hamiyah, lepar hilir 3.. tgh jln, widatul hannan, syed, iqbal, azmin, rosazelina, abie, dll join kami.. meriah konvoi.. sampai2 umah amie, ramai dh ader - ja'a, amir, soddiq, duan, tadha, naim, syahid.. perghh, lama x jumpa set2 nih! sori amir, aku x g raya umah ko, tggu aku bli keta dlu! heheheh (kawan2: woi, tggu ko ada lesen dlu la!) eheheheheheeee...

abes, kami gerak g kenduri umah hanani.. jumpa2 amek gambo abes.. meriah giler, dh jd mini reunion dah haa.. dua2 umah kenduri sronot tgk kami dtg ramai2.. hehe.. pendi x dpt dtg, tp kirim hadiah mlalui aku jer.. hendy plak buat hamper, cutting ramai2..

LAST:
semua balik.. salam2.. peluk2.. sedih.. member2 skolah x mcm member2 U.. member2 skolah ni member2 time membesar, byk benda lawak berlaku spanjang 5 tahun skolah.. byk kongsi pengalaman yg mengiburkan (sedey pon ader la wei).. dpt jumpa blk adalah sesuatu yg patot kami syukuri.. masing2 dh lain.. punya peranan berbeza, tugas & kerja pon mcm2.. ader bisnesman, ader cikgu, ader pensyarah, ader askar, ader peguam, ader ustaz, mcm2 lg lah! byk! harap2 ukhwah ni kekal selamanya..

ok, jumpa korang sumer REUNION 2013 ok! hendy, ko arrange yer, jgn x arrange! heh heh heh (hendy pensponsor tetap alumni)..

(hendy: wei kutip duit yuran alumni cepat la, kan masing2 dh kerja! ganti balik duit aku time reunion dlu!)

(kami: okay2, pakcik hendy.. perintah dituruti)..

heh heh heh.. habisss, satu lg pengalaman yg tak ternilai.. (wei, aku nk gambo2 yg korang tangkap arie nie wei!)

Rabu, September 23, 2009

MEMBER BARU & LAMA-->YAHUUUUU!!!

Perghhhhhhhhhhhh.. maybe ari ni la plg best sepanjang cuti aku kali nih.. ari ni aku jumpa balik member yg dah 11 tahun x jumpa! xtau nak express macam maner excited giler dapat jumpa dia!

hoho, dialah geng aku masa darjah 5 dulu.. geng sama2 main guli, geng pecah rumah org (rumah buruk), geng panjat pokok, geng curik rambutan & durian nangka, geng redah semak (shortcut g skolah agama), geng naik basikal keliling kampung, geng usha awek2 skolah rendah (ahaxxxx), geng g tusyen malam2 guna lampu suluh (dgn chuaknye takut jumpa hantu! hehehe), geng g smayang terawih, geng main mercun lada (mercun merah kecik/mercun papan), geng main layang2.. huh huh huh letihnye nak sebut satu2 kenangan maser kecik2 dulu!

oh ya, lupa plak! nama dia Aspa. Abdul Azfar bin Aznan <--nama penuh. dia nih masa aku nampak muka dia tadi (selepas 11 tahun), mmg x banyak ubah! siriyes! yg bezanye muka dia dari zaman kecik2 dulu just misai n rambut dia panjang sket.. yg lain semua x ubah - muka tembam, mata kuyu, gelak style lawak (xleh nk explain gelak dia yg pelik), cakap slow2, & rileks giler.. perggghhh, aku respek la ko aspa, dr dlu sampai skang ko x byk brubah.. saluuuuuuuuuuuute sir! aspa ialah yg pakai songkok tu..

mcm2 sembang dgn dia, jumpa family dia. Adik dia yg kecik comey dulu dah besar dah (tp still comey - erk? eheheheh). byk benda dibualkan, ye la, dh 11 tahun x jumpa. yg g skali dgn aku tu Usop. si usop ni plak satu skolah dgn aspa masa form 6, tp yg herannye xde la pulak budak 2 org ni baik masa tu? pelik2..

habesss citer pertama...
yang kecik comey duduk depan sambil peace tu aku la! hehe, yg pakai songkok mcm ustat seblah aku tu la aspa..



panggil dia Paku..

citer kedua, aku jumpa sorang member baru. member usop. dok kat kuala tembeling, dekat je dgn jeti nk g taman negara. member dia nih IPSAH.. cool jer budak nih.. best menyembang. sekepala plak dgn aku = WATANIAH! hehe, so mcm2 la sembang! Nama dia Fakrul Razi @ Paku.

hari ni, aku ulang skali lagi, best giler!.. dapat jumpa budak berdua tuh.. pasni x la aku mati kutu sensorang jer kat jerantut ni.. bleh la lepak2 dgn diorg time aku dok rumah nanti (atau mengajar kat cni.. hehehe)InsyaAllah...

Selasa, September 22, 2009

SELAMAT HARI LAHIR, MA!


apasal ade gambar adik Farah tepi tu? hehehehee

Hari ini, hari lahir ma. Ma adalah panggilan aku terhadap ibu. Ma adalah ibu, ma adalah ayah untuk keluarga ini. Ma telah berusaha keras meneruskan survival keluarga ini. Dari dulu lagi, hanya ma yang berkelana, mencari sesuap nasi untuk kami adik beradik. Bagi aku, ma adalah tunjang aku, tulang belakang aku. Mmelihatkan ma memberikan kekuatan untuk aku terus menongkah arus hidup dengan kuat dan gagah. Untuk aku ma adalah segala-galanya. Aku berusaha yang terbaik untuk ma.

Kini, ma sudah 59 tahun. Garis-garis tua mula memamah usia. Ma tidak lagi secergas dulu. Hidupnya sehari-hari dihabiskan di rumah. Ditemani dua adikku yang masih bersekolah menengah. Tiada sesiapa di rumah jika bukan cuti panjang. Sesekali kesunyian ma terubat apabila anak menantu dan cucu pulang ke rumah tiap-tiap hujung minggu.

Aku pula tinggal 2 bulan untuk menghabiskan pengajian. Bulan 12 ni aku mula posting. Tahun depan aku bertugas secara rasmi di sekolah sebagai guru. Aku berdoa dan berharap, permohonanku untuk mengajar di Pahang, lebih-lebih lagi di Jerantut termakbul. Biarlah aku menemani ma. Biarlah aku menjaga ma. Aku pun lambat lagi nak kawin, 6 tahun lagi! Haha!

Ma, ali doakan ma panjang umur, murah rezeki, diberikan kelapangan oleh ALLAH, diberikan kemudahan dalam segala urusan. Ma telah berusaha kuat untuk keluarga ini. Jasa ma, keringat ma, mungkin tak akan terbalas oleh ali dan kami adik-beradik buat selamanya.

SELAMAT HARI LAHIR, MA!

Ma tunjangku, ma kekuatanku...

Ahad, September 20, 2009

IZZATUL ISLAM


"AL-ISLAMU A'LA, WA LA U'LA ALAIH".

Islam itu tinggi, dan tiada yang tinggi selainnya. Ungkapan ini sebenarnya ironik sempena kita menyambut lebaran 1430H ini. Berpegang dan mendalami maksudnya sahaja sudah berupaya melonjak kekuatan dalaman kita untuk mencapai yang terbaik.

Sebagai umat Islam, perasaan bangga dan ingin menjadi yang terbaik itu mesti ada. Contoh mudah, seorang atlit berusaha mencapai kedudukan terbaik dan seboleh-bolehnya menjadi pemain nombor 1 dunia. Untuk itu, umat Islam memerlukan IZZAH. Perkataan Arab 'Izzah' yang membawa erti 'BANGGA' dalam bahasa Melayu merupakan manifestasi kepada anjakan paradigma yang positif, yang memacu kekuatan dan ketumbukan umat Islam.

Jika dahulu Izzah ini membantu umat Islam dalam peperangan menentang musyrikin apabila 313 orang menentang 1000 orang, 1000 orang menentang 3000 orang, dan 10000 orang menentang 30000 orang. Adakah kita pernah terfikir dari mana datangnya kekuatan ini? Apakah yang mendorong umat Islam dahulu mempunyai moral dalaman yang tinggi seumpama itu? Sungguh menghairankan!

Tarbiyah! Adalah langkah yang diambil oleh Rasulullah bagi membentuk ketumbukan Islam yang padu. Tarbiyah jugalah yang membentuk jatidiri Muslim yang menyandarkan segala-galanya pada ketentuan Allah semata-mata. Penyerahan diri secara total ini menjadikan umat Islam ampuh dan tidak terkalahkan.

Refleks semula pada diri kita umat Islam masa kini. Saya teringat kata-kata ustaz semasa di sekolah dahulu. Katanya, "apabila tiba Syawal umat Islam sudah terbalik! Lafaz takbir yang sepatutnya dilaung dengan penuh perasaan kemenangan dan kemegahan sudah hilang auranya! Takbir kini dilafaz dengan sayu dan lemah! Tiada semangat dalam laungan takbir kebanyakan umat Islam kini!" Apabila diingat kembali kata-katanya, memang ada benarnya.

Oleh itu, marilah kita membina semula perasaan kemegahan dan kebanggan itu. Launglah takbir dengan sepenuh kekuatan hati. Zahirkan kekuatan Islam dengan moral dan disiplin yang tinggi. Berwaspadalah kepada kejahatan. "Kejahatan yang terancang itu boleh menjatuhkan kebaikan yang tidak terancang!"

Sesungguhnya Islam itu tinggi, semestinya juga umatnya...

Sabtu, September 19, 2009

SALAM LEBARAN BUAT SEMUA!!!


ASSALAMUALAIKUM WA RAHMATULLAHI WA BARAKATUH!

Sempena hari lebaran yang mulia ini, Cikgu Lias nak minta maaf banyak-banyak dari semua yang kenal Cikgu Lias nih.. Ya lah, mana tau ada yang terserempak Cikgu Lias kat bazaar Ramadan tapi cikgu buat tak nampak saja. Atau cikgu pernah membuat hati terguris, tak tunai janji, cakap tak serupa bikin, lupa bayar hutang, terambil barang dengan sengaja atau tak, dan macam-macam lagi. Semua kesilapan cikgu tu cikgu harap kalian semua maafkan. Cikgu banyak kelemahan dan khilaf sempena perkenalan kita semua.

Kepada keluarga cikgu, terutama ma! Ali minta maaf atas segala dosa dan silap. Adik-beradik semua, Ali minta maaf juga ya! Hehehehe 0-0!

Kepada rakan-rakan seperjuangan di IPGM Perlis, aku harap korang semua maafkan aku kalau aku ada pow ubat gigi korang ke, buat nasik goreng tak macam nasik goreng ke, kutuk korang sampai korang terasa ke, atau termengumpat ke.. aku minta maaf, okay!

Kepada para pensyarah, terima kasih atas jasa dan ilmu kalian. Saya minta maaf atas segala salah silap. Kepada cikgu-cikgu yang pernah mengajar diri ini, terima kasih tak terhingga!

Kepada kawan-kawan sekolah dulu. SK Padang Piol dan SMA Al-Ihsan, aku harap korang tak lupakan aku. Minta maaf kalau ada khilaf antara kita ya!

Kepada rakan-rakan Kelab Peminat Ramlee Awang Murshid, datomarsani minta maaf sebab tidak banyak masa diluangkan bersama kalian di Karpet Hijau yang dirindui tu. Banyak kenalan yang datomarsani dapat dari situ tapi tak pernah bersua! T_T Semoga kalian maafkan datomarsani yang kecian nie... Hehehe...

Kepada adik-adik angkat cikgu (yang comey), dan yang melata di bumi ini, ada yang di Perlis, ada yang di Sydney, atau di mana-mana sahaja, abang minta maaf kalau ada tersilap cakap dan tak tertunai janji. Abang doakan korang selamat selalu dan berjaya dalam pelajaran.

Kepada anak murid cikgu yang mengenali cikgu. Cikgu halalkan segala ilmu cikgu dan cikgu maafkan segala salah silap kamu. Cikgu doakan kamu semua berjaya cemerlang di dunia dan akhirat, amin...

Dan kepada sesiapa sahaja yang mengenali diri ini, SAYA, ALIAS BIN MOHD PADIL @ MOHD PADZIL mengucapkan: SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN!!! =) Semoga kita semua diberkati ALLAH dan menjadi hamba-NYA yang dirahmati.. Amin...

(JANGAN MAIN MERCUN BOLA YA! MAIN MERCUN LAIN TAKPE! HEHEHEHE)

Jumaat, September 18, 2009

RAMADAN INI

Aku meneruskan kehidupan aku yang keliru seperti biasa. Sehinggalah pada suatu hari, sahabatku mengajakku menyertai sebuah program ibadah Ramadan. Diadakan di Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq, Kuala Perlis, aku mengikuti program tersebut dengan perasaan yang tidak mengaharapkan apa-apa. Program tersebut adalah anjuran Kelab Remaja JIM, sebuah NGO yang aktif mengadakan program-program makruf. Aku pula sebagai fasilitator.

Mulanya aku menghadapi Ramadan dengan malas. Hatiku cuma menganggap Ramadan ini seperti Ramadan-ramadan yang lalu, tidak membawa erti yang besar dan makna yang mendalam buatku. Sehinggalah semasa aku mengikuti program itu, aku mula membuka mata sedikit. Aku seorang yang malas beribadah, berat untuk membuat amal, low motivation. Tetapi, aku lihat ketika itu kedapatan ahli NGO itu semuanya berpangkat tinggi, para ilmuan semuanya, bahkan sudah tua dan berusia. Mereka antaranya berpangkat Profesor, mempunyai ijazah kedoktoran, dan sarjana-sarjana yang hebat dari universiti-universiti di utara. melihatkan mereka, aku insaf. Walaupun berusia dan tinggi ilmunya, mereka tidak sombong. Di usia itu mereka seperti anak kecil, berteleku dan duduk bermunajat tanpa jemu. Tadarus, qiamullail, dan tazkirah menjadi hiburan saban waktu. Mereka sudah berjaya dan mereka tidak lupa. Aku insaf.

Ramadan ini, aku sedikit terjaga. Aku ingin seperti mereka. Mengejar sesuatu yang hakiki dan suci. Biar aku seperti mereka. Bermujahadah tanpa jemu. mengangkat Islam yang tinggi.

"ISLAM ITU TINGGI, & TIADA YANG LEBIH TINGGI DARINYA"

Rabu, September 02, 2009

JOM BOIKOT AJARAN SESAT SI KAHAR NIH!

DIPETIK DARI BLOG NAIN THE HOBBITS - FRODO BAGGINS! THANX NAIN! GUD JOB!

Okie ... salam sahabat-sahabat semua. Frodo sebentar tadi merewang kemana-mana ntah dan terjumpa lak blog yang menyeru kita untuk berjuang sedaya upaya yang kita boleh bagi memusnahkan satu blog lahanat yang sesat lagi menyesatkan!!! Memang bow dow gilerr arrr. Huhuhuhuuhu, seperti biasa kelembapan hotak Frodo sebelum ini menyebabkan kepala bagai dihentak berkali2 bila mana, inilah kali pertama Frodo dengar nama Yang Agung Biol Kahar Ahmad ~ ((Aku tinggal kat gua kew sebelum nih? Huhuhuhu ... okie tu kita stry kemudian ...))



Bagi yang masih mengingati kes Kahar Ahmad ((seacuan gak arr dengan kerajaan langit raja ayah pin)) yang telah mengakui bahawa beliau seorang Rasul Melayu, sebenarnya makin canggih atook Gaban sorang ni. Beliau memblog wa cakap ~ So, kita yang terlebey canggih gak ni, jom sesama g FLAG blog Black Moroon tu! Jom kita bantu 'Doin Dawa' tuk perangi musang berbulu Baby Oink Pink tersebut. Bagi yang tak pernah nak Flag mende2 ni, bawah ni Frodo tunjukkan cara ...



Just click "Flag Blog" ~ then akan kuar lagik arahan seterusnya. Korank pilih arr mana2 yang patut cam kat bawah ni. Semakin ramai yg flag makin cantixxxx, pihak gooogurl senirik yang akan tutup akaun atook kahar ni!


Okieee ..... dah semer?? Bagus!! Frodo bagi ciuman paling berbisa ((untoook pompuan saja ~ I tulennn banggg)). Ini adalah satu sumbangan kita dalam memelihara Islam walaupun just meraba mouse yang sekseeyy itu dan tekan Flag. Mungkin nampak kecil tapi bukankah semua itu akan diperhitungkan di akhirat kelak?


:smoke:


Jommmm semua, jangan kedekut menggerakkan jemari anda untuk memusnahkan blog yang menyesatkan kita dan rakan2 seagama kita yang lainnya. Jika tidak kita siapa lagi? Bangkitlah walaupun kita hanya berseorangan di jalan ini, tapi andainya kita yakin kita dipihak yang benar maka teruskan perjuangan kita. Bukannkah pada Allah tempat sebaik-baik kita memohon pertolongan. Sekalipun mereka ramai dan kita sedikit yakinlah bahawa yang benar pasti tegak berdiri. Lawan tetap lawan ((uikk ayat saper ni, cam penah dengar. xoxoxo))

Berikut sedikit petikan tulisan beliau yang sngt "bijaksana" sehinggakan natang seperti Baby Oink Pink ittew pown menangis kesedehann bila membacanya. Ataukah ada yang akan berkata "Manusia yang menongkah arus sebenarnya seorang yg genius" ... hohohoho dulu pown wa caya membuta tuli dengan prinsip ni. Orang gila yg kuar stment merapu sebenarnya pencetus revolusi dunia. Hohohohoho, itu dulu. Walaupun skank masih lagi stick ngan prinsip ni tetapi dah ada tapisan. Means hotak Frodo dah ader KDN ((semer yang berunsur toksik dimusnahkan)) & yg ader unsur "lucah2" skit kat hotak Frodo dah ader LPFM .... xoxoxoxo


***


BUKTI TENTANG KEBENARAN RASUL

YANG DIUTUS TUHAN SEKARANG INI DI MALAYSIA


Apa sahaja tindakan yang diambil dan yang dilakukan terhadap rasul yang diutuskan Tuhan sekarang ini di Malaysia oleh mereka-mereka yang menentang dan mendustakannya itu adalah sebagai bukti yang nyata kebenaran rasul tersebut. Sebagaimana yang dilakukan terhadap rasul-rasul sebelum ini oleh kaumnya masing-masing, sebagai 'precedent case' tentang kebenaran rasul sekarang ini.


Yang benar

Abdul Kahar Bin Ahmad
Rasul Allah

Huhuhuhuhuhu ... paling tak tahan sal stament last tuh "Abdul Kahar ~ Rasul Allah". Masyaallah mmg kes naya atook ni? Mana mereka2 yang berkenaan? Asal x nak do something? Carik location uncle ni. Hack!! ((Oppsss, ajaran yg leh wat haku kene tangkap .. xoxoxo. )) Okie, kepada sahabat2 sekalian, di sini tugas kita! Flag blog uncle tuh!! Bayangkan dalam hari ni ajerr dah 5 entry kuar?? Ada kemungkinan tak atook ni kene penyakit mental, imsomnia, migrain yang melampau, schizophrenia, gegaran gegendang telinga yg menyebabkan modula oblgta beliau terjejas?? Mari kita bantu atook ini dengan memusnahkan Blog beliau yg cantixx ittew.



Untuk menaikkan lagi semangat sahabat2 semua, Frodo terjah bilik baca abah Frodo dan wa cilokkk sedikit article dalam buku beliau yang berjudul "Nabi Muhammad". Sebagaimana dikisahkan selepas beberapa hari Saidina Abu Bakar dilantik menjadi khalifah, ader sebilangan suku-suku arab yang enggan membayar zakat dan beliau berpendapat mereka adalah murtad kerana membelakangi Rukun Islam. Lalu diadakan mesyuarat akan tetapi ada yang merasa gentar dan berkata :~



"Tuan tidak akan mampu memerangi orang-orang arab ini" ...



Lantas khalifah Abu Bakar bangkit dan berkata : ~



"Demi Allah, wahai sekalian manusia! Meskipun aku hanya seorang sahaja dikalangan orang-orang yang tegak, akan aku perangi mereka demi untuk menegakkan agama Allah. Aku tidak peduli samada aku akan hidup atau mati. Aku pohonkan pertolongan Allah, kerana Allah adalah sebaik-baik tempat kita memohon."