Selasa, Februari 24, 2009

PENGALAMAN HITAM

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

Seperti biasa, tajuk-tajuk untuk entry aku semuanya pasal hari-hari yang letih dan menggambarkan kepenatan yang amat sangat! (ye la, saper suruh aku menaip time2 penat camnih! hohoho)

Tapi, aku mulakan dengan basmalah, ok la tu..

Minggu ini, banyak terjadi peristiwa yang memberikan pengalaman baru kepada aku. Sebahagian minggu aku dihabiskan pada Program Bina Insan Guru yang dijalankan di Pulau Pangkor bermula Isnin lalu sehingga Khamis. Sepanjang 4 hari menjalani program berbentuk Pendidikan Luar itu, aku seperti biasa mengerah segala kudrat yang ada untuk menjayakannya. Cuma, bertugas sebagai Pembimbing Bina Insan Guru (Pembimbing BIG) tidaklah seletih dan seteruk menjadi pesertanya.

Untuk BIG ini, aku ditugaskan membantu Jurulatih Air - En. Zuraimee, En. Muftar, En. Fadhil, untuk mengurus dan mengendalikan segala aspek berkaitan dengan Modul Latihan Aktiviti Air yang disediakan oleh Bahagian Pendidikan Guru. Menjadi jurulatih di air walaupun nampak mudah, tetapi memerlukan kemahiran dan keyakinan yang tinggi untuk meraih kepercayaan peserta terhadap aku - pembimbing mereka yang 10 atau 5 tahun lebih muda!

Hari pertama dan kedua berjalan seperti biasa sehinggalah tiba waktu malam. Cerita pengalaman rakan pembimbing semasa menjalani Aktiviti Darat - Kembara, pada siang itu menjelaskan segala-galanya. Diringkaskan cerita, pada malam tersebut aku hanya berpeluang untuk masuk tidur pada pukul 2 pagi! (dalam keadaan badan yang terlalu letih akibat sehari suntuk dihabiskan di dalam laut).

Pengalaman paranormal yang di luar jangkaan pemikiran yang berlaku pada malam itu sukar untuk ditafsirkan. Segalanya bersangkutan dengan alam yang halus dan jauh untuk dibayangkan. Disangkakan pada malam berikutnya akan berlangsung seperti biasa, namun tetamu yang tidak diundang sekali lagi datang. Habis, kami akhirnya tidur pada pukul 4 pagi! Dah dua hari aku tidur lewat, dan dua hari jugak aku berpeluh-peluh melayan kerenah tetamu asing yang halus.

Gangguan paranormal yang berlaku membuatkan aku berfikir. Mengenai kemampuan diri untuk berhadapan dengan situasi yang di luar jangkaan seperti itu, adakah aku bersedia? Kemudian, aku berkira-kira untuk menyiapkan diri dengan sedikit ilmu buat bekalan andai terjadi lagi perkara-perkara seumpamanya. Lagi, tentang tetamu dari atas yang tidak diundang itu lagi memeningkan benakku. Untuk memikirkan lebih lanjut tentang mereka aku tidak mampu kerana pandangan dan akalku dibatasi hijab ghaib yang tidak ternampakkan. Cuma aku boleh beranggapan bahawa setiap makhluk ALLAH jadikan untuk hidup secara bersama. Apa yang penting adalah percaya dan bergantung pada ALLAH serta pada masa yang sama saling menghormati antara makhluk...

2 ulasan:

  1. erm..2 hari lepas pun sy mcm terkena jgk..ms tu kul 4.30pagi..bru je siapkan asgmnt..tgh sedap2 baring nk tdo tetibe dgr bunyi kerusi kat compartment sebelah (yg xde orang) kene tarik..isk..takut gile..rumet lain da tdo time tu..last2 tdo ngn lmpu terpasang..haha..n skip class criminal procedure kul 8 pagi tu..slambe je kan..hahaha

    BalasPadam
  2. salam alaik...tidak kan berlaku 'sesuatu' kecuali dengan izin-Nya... takut? jarang menjumpai yang berani hatta diri ini sendiri..namun, setiap kali terasa 'sesuatu'... kuatkan jiwa... Bismillahillazi la yadhurrun ma'asmihi syai'un fil ardh wala fissama.. wahual 'aliyyul 'azim...yakin pada kekuasaan Allah yang mengatasi kuasa setiap makhluk..kun fayakun..

    BalasPadam

Feel free to leave a comment! =)